تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
نویسندگان
چکیده
پدیدهشناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیدههای محض دست مییابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژهی خود را خود میسازد. اما با تقلیل پدیدهشناختی «جهان» را از کف میدهیم و باید در ادامه، با آغاز از ایدوسها و از طریق تقویم پدیدهشناختی، صاحب جهان شویم. آنگونه که نشان خواهیم داد پیامدهای تقلیل ایدتیک سهمگینتر از آن است که بتوان جبراناش کرد. موازی با تقلیل جهان، اگوی استعلایی نیز به اگوی مطلق (ایدوس اگو) تقلیل مییابد و بدین ترتیب سررشتهی تقویم جهان را از دست میدهیم. هایدگر خیلی زود متوجه این معضل بزرگ در پدیدهشناسی هوسرل شد و با اولیه دانستن جهانمندی به درک متفاوتی از جهان و سوژه (دازاین) دست یافت. در این مقاله ضمن تحلیل علیت و نسبت آن با جهان و اگوی استعلایی، این معضل پدیده شناسی و راه عزیمت از آن به سوی فلسفهی اگزیستانسیالیستی هایدگر را نشان خواهیم داد. در واقع جدایی این دو از همان نقطهی آغاز، تقلیل ایدتیک، شروع شده بود.
منابع مشابه
بحران فلسفۀ مدرن از منظر هوسرل و هایدگر و جدایی کنش و واقعیت
در این مقاله با روش پدیدارشناسی، در مورد بیبنیادی اخلاق و سیاست در اندیشۀ مدرن بحث میشود. هوسرل بحران مدرن را ناشی از «ریاضیگونه کردن طبیعت» میدانست. در این پروژه، جهانِ برساختهشدۀ ریاضیوارِ مدرنیته، جایگزین جهان واقعی و هر روزی ما میشود. بحران بعدی تکنولوژی است. تکنولوژی ابزاری خنثی برای دست یافتن به هدف نیست، بلکه نوعی تفسیر از حقیقت موجودات است که نوعی تعرض به طبیعت را بیان میکند و...
متن کاملمقایسة هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روششناسی
پدیدارشناسی، پدیدارشناسی هرمنوتیکی و هرمنوتیک فلسفی به صورت فزایندهای به عنوان روششناسیهای تحقیق مطرح شدهاند، اما هنوز در مورد جنبه های خاص و منحصر به فرد این روششناسیها، ابهاماتی وجود دارد. مقالة حاضر پس از بررسی مبانی فلسفی این روششناسیها به بحث دربارة تشابهات و تفاوت های اساسی آنها از جنبه های مختلف پرداخته و در نهایت، با تاکید بر تحقیق و نتایج آن، تفاوت این رویکرد ها را از منظر روش...
متن کاملتقریر هایدگر از ایدئالیسم افلاطونی به عنوان خاستگاه استتیک
یونانیان هرگز واژه ای مطابق با آنچه ما به معنی دقیق کلمه از واژه هنر مراد می کنیم نداشتند اما دو مفهومpoiesis و techne را که معنایی گسترده تر از هنرهای زیبای امروزی داشتند برای اشاره به این معنا به کار می بردند. poiesis به معنی فرا-آوردن یا ساختن بود که در آن to on یعنی امر حاضر یا هستنده، به حضور می آمد که به دو طریق اساسی techne و physis روی می داد. در که امروزه آن را به طبیعت ترجمه می کنند ا...
متن کاملمعنای وجود و مواجهه با آن نزد هوسرل و هایدگر
ادموند هوسرل پایه گذار پدیدارشناسی در معنای خاص و جدید کلمه است. وی با این نهضت فکری تحولی در فلسفه غرب پدید آورد. پدیدارشناسی استعلایی هوسرل روشمند (متدولوژیکال) است و در زمانه بحران علوم و فلسفه اروپایی آنرا یگانه طریق مبتنی ساختن بنای معرفت بر پایهایی خللناپذیر میدانست. پدیدارشناسی هوسرل به توصیف آگاهی محض و افعال آگاهی و نحوه رویآوری آن میپردازد، جهان او، جها...
متن کاملتفسیری از نقد هایدگر بر مبدأ و موضوع پدیدارشناسی استعلاییِ هوسرل
هایدگر در درسگفتار تمهید برای تاریخ مفهوم زمان، نقدی درونی بر موضوع پدیدارشناسی استعلایی وارد میکند و هوسرل را متهم میسازد که پرسش از نحوة خاص وجود افعال رویآورندة آگاهی و معنای وجودرا بهطور کلی فروگذاشته است. هایدگر بهواسطة این نقد، با بازگشت به مبدأ پدیدارشناسی؛ یعنی چرخش از رویکرد طبیعی به رویکرد استعلایی پدیدارشناسانه، به فهم خاص خویش از موضوع پدیدارشناسی؛ یعنی دازاین راه میبرد. در م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفیجلد ۱۰، شماره شماره ۱۸ ( ویژه نامه پدیدارشناسی)، صفحات ۱۱۱-۱۲۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023